Interaction Design, It's UX or It sux!, UX

It’s UX or It sux! (1)

In deze eerste editie van “It’s UX or It sux!” aandacht voor knopjes in de trein. Vorige week was ik op het UXLX congres in Lissabon waar ik een presentatie bijwoonde van Bill DeRouchey over “The History of the button”. Dit deed mij denken aan een alledaags frustratie probleem: de knopjes in de trein.

De case

Ik reis bijna iedere werkdag met de trein van huis naar werk en visa versa. En wat mij daar iedere keer weer opvalt is het gestuntel met ‘de knopjes’ voor het openen van de deuren. Gele knopjes, blauwe knopjes, grijze knopjes. Moeilijk hè!? Een hendel op kniehoogte.. in de lange intercity’s tot een touch-knop in de sprinter die geen feedback geeft of de deur nou al eens een keertje open gaat, ja dit duurt wat langer omdat eerst het trapje uit moet klappen.

blog_treinknopjes

Bij de ene coupé hangen de knoppen links van de deuren en dan is het weer rechts, ook afhankelijk aan welke kant je moet uitstappen. Daarom moet je de ene keer de linkerknop indrukken en de andere keer de rechterknop.

Kortom, de consistentie is ver te zoeken als je kijkt naar de vele uitvoeringen in de verschillende treinen. Maar ook in de trein zelf. De knoppen bij de deuren zijn vaak (mits niet versleten) voorzien van een sticker met icoontjes maar omdat die zo op elkaar lijken dat het niet direct duidelijk is wat openen en/of sluiten is. Meestal betekent de gele knop ‘deuren openen’ en de blauwe knop ‘deuren sluiten’. Waarbij ik me überhaupt afvraag waarom je de deur zou willen sluiten als reiziger.

It’s UX or It sux?

Mijn oordeel: It sux!

Standaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *